Träningsutrustning för utegym

NOORDs designas och tillverkas träningsutrustning för utegym med fokus på minimalt underhåll, de har inte några rörliga delar eller synliga skarvar. De eleganta träningsutrustning för utegym är idealiska för träning med egen kroppsvikt.

NOORDs designas och tillverkas träningsutrustning för utegym med fokus på minimalt underhåll, de har inte några rörliga delar eller synliga skarvar. De eleganta träningsutrustning för utegym är idealiska för träning med egen kroppsvikt.

  • Dansk design
  • Dansk produktion
  • Gratis 3D-visualisering för ditt område
  • 180 standardfärger utan extra kostnad
  • Enligt EN16630
  • Inga rörliga delar
  • Vandalsäker yta med lång livslängd
  • Minimal drift och underhåll

IDÉFÖRSLAG FÖR TRÄNINGSANLÄGGNING

NOORDs träningsutrustning för utegym är avsedda för flera träningsformer

Cross training

Crosstraining är en varierad träningsform, där funktionella rörelser utförs med relativt hög intensitet. All crosstraining grundar sig på funktionella rörelser och rörelserna speglar de bästa aspekterna hos gymnastik, viktlyftning, löpning, rodd, kroppsviktsträning och mycket mera. Detta är en samling av livets kärnrörelser som bidrar till att flytta de största belastningarna de längsta avstånden på kortast tid. Den naturliga funktionella rörelsen har stor betydelse för övningar i crosstraining. Om övningarna utförs korrekt, minskas skaderisken till ett minimum.

Calisthencs

Calisthenics-träning är en träningsform där övningarna utförs utan extra vikter och kallas vanligtvis kroppsviktsträning. Calisthenics-träning kan användas som självständigt träningspass, för viktnedgång, till bodybuilding eller för konditionsträning. Calisthenics-träning har många fördelar eftersom man bara använder kroppens egenvikt som belastning, därför minskar skaderisken till ett minimum. Träningsformen når en bred målgrupp eftersom den kan skräddarsys med övningar på alla nivåer.

HIIT (High-Intensity Interval Training)

Högintensiv intervallträning eller HIIT definieras som korta, intensiva utbrott av fysisk aktivitet, kombinerat med intervaller med kort vila. Denna typ av intensiv träning kan resultera i att kroppen förbränner kalorier med en högre hastighet, ända upp till 72 timmar senare. HIIT kan även öka ämnesomsättningen, minska insulinresistens, förbättra hjärtfunktionen och uppnå snabbare uthållighetsnivåer än cardioträning. HIIT utmärker sig ofta för att det är tidseffektivt och att det kan tränas nästan överallt.

Cirkelträning

Cirkelträning är mer ett sätt att strukturera träningen på, än en specifik träningsform. Cirkelträning kan skräddarsys så att det korrigerar obalanser som kan uppstå inom alla idrottsgrenar som utövas i en extrem grad eller på hög nivå. Därför kan ett cirkelträningsprogram utformas som anpassas till den enskildes behov. Cirkelträning är en slags konditionsträning som utgår från styrka, uthållighet, smidighet och koordination. Övningarna sträcker sig vanligtvis från 30 sekunder till fem minuter, varefter man går vidare till en annan övning. Cirkelträning kan utövas ända från nybörjar- till elitnivå.

Träning med TRX och gummiband

Träningsredskapens enkla design ger möjligheter att använda olika tillbehör såsom TRX och gummiband under träningen. Sådana tillbehör passar perfekt vid rehabilitering liksom för de med nedsatt fysisk funktion. De olika tillbehören kan även användas som hjälpmedel för en specifik övning eller bara för att öka antalet övningar i träningsparken. Dessutom är TRX en snabbt växande trend som blir mer och mer populär i Danmark.